2 اوت 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در Diabetes Care، ارتباط بین مصرف بیشتر شیرین کننده های مصنوعی و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در مقایسه با عدم مصرف آنها، آشکار کرد.

محققان نوشتند: ارتباط مثبت بین مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، شواهد موجود در این مورد که شیرین کننده های مصنوعی ممکن است جایگزین‌های مطمئنی برای قند نباشند، را تقویت می کند. این مطالعه بینش های مهمی را در زمینه ارزیابی مجدد شیرین کننده های مصنوعی توسط مقامات بهداشتی در سراسر جهان ارائه داد.

شیرین کننده های مصنوعی بدون افزودن کالری قابل توجه به نوشیدنی ها و غذاهایی مانند قهوه و چای، طعم شیرینی به آنها می دهند. همچنین، آنها موادی هستند که به طور گسترده در مواد غذایی از قبل بسته بندی شده استفاده می شوند. از این رو، آنها به یک انتخاب محبوب تبدیل شده اند، به ویژه در میان کسانی که سعی در سوزاندن کالری یا کاهش وزن دارند.

دکتر شارلوت دبراس و همکارانش، از دانشگاه پاریس سیته (CRESS)، به طور آینده نگر در یک گروه بزرگ به بررسی روابط بین شیرین کننده های مصنوعی، از تمام منابع غذایی (بطور کلی و بر اساس نوع شیرین کننده مصنوعی) و خطر دیابت نوع 2(T2D)، پرداختند.

این تجزیه و تحلیل ها شامل 105588 شرکت کننده از مطالعه مبتنی بر وب NutriNet-Santé، بود. ارزیابی دقیق مصرف شیرین‌کننده های مصنوعی از همه منابع غذایی از طریق سوابق غذایی 24 ساعته مکرر، انجام شد که شیرین کننده های مصنوعی با نام‌های تجاری و مارک‌های محصولات صنعتی مختلف را در بر می گرفت، همچنین محققان داده‌های کمّی و کیفی ترکیب افزودنی‌های غذایی را نیز در این تجزیه و تحلیل وارد کردند.

مدل‌های خطر متناسب کاکس برای بررسی ارتباط بین شیرین‌کننده‌های مصنوعی(در کل، آسپارتام، استه سولفام پتاسیم و سوکرالوز) و دیابت نوع 2 پس از تعدیل عوامل مخدوش‌کننده بالقوه، از جمله تغییر وزن در طول پیگیری، مورد استفاده قرار گرفت.

نویسندگان یافته های زیر را گزارش کردند:

· طی یک پیگیری متوسط 9.1 ساله (946650 سال-نفر) 972 مورد دیابت نوع 2 شناسایی شد.

· خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که مقادیر بیشتری شیرین کننده ی مصنوعی مصرف می کردند (به عنوان مثال، بالاتر از میانگین جنسیتی: 16.4 میلی گرم در روز برای مردان و 18.5 میلی گرم در روز برای زنان) در مقایسه با افراد غیرمصرف کننده، بالاتر بود(نسبت خطر 1.69).

· ارتباط مثبتی نیز برای شیرین کننده های مصنوعی بطور مجزا مشاهده شد: آسپارتام(نسبت خطر 1.63)، آسه سولفام- پتاسیم( نسبت خطر 1.70) و سوکرالوز(نسبت خطر 1.34).

محققان نوشتند: ما نمی‌توانیم پتانسیل "علیت معکوس[1]" را حذف کنیم؛ با این حال، تعداد زیادی تحلیل‌ حساسیت برای محدود کردن این مورد و سایر سوگیری‌های بالقوه انجام شد. این یافته ها، شواهد موجود در این مورد که شیرین کننده های مصنوعی ممکن است جایگزین‌های ایمنی برای قند نباشند، را تقویت می کنند.

محققان نتیجه گیری کردند که این مطالعه اطلاعات مهم و جدیدی را در زمینه ارزیابی مجدد شیرین کننده های مصنوعی ارائه داده است که مقامات بهداشتی در سراسر جهان باید به آن توجه کنند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/artificial-sweetener-use-may-increase-risk-of-type-2-diabetes-reveals-study-115143

 



[1]علیت معکوس، مفهومی از علت و معلول است که در آن یک معلول از نظر زمان مقدم بر علت خود است و بنابراین یک رویداد متأخر بر رویداد قبلی تأثیر می گذارد.